Recenze: Freelancer

Žánr: simulátor/akční vesmírná arkáda/adventura
Výrobce Digital Anvil
Rok vydání v ČR: 2003
Multiplayer: Ano

Freelancera jsem si tak nějak šetřil. Stejně jako u série ''X'', i zde jsem se bál po něm sáhnout a zahrát. Bude to zklamání? Dosáhnou kvality Freelancera kvalit Frontiera? Bude Frontier překonán?

Uvidíme.

Po instalaci naběhlo intro o tom, jak bojoval kapitalismus s komunismem atd., takové to ideové bla-bla-bla. Kupodivu kapitalismus bitvu na Zemi prohrál a tak všichni kapitalisté bez výjimek emigrovali kdesi k systémům Siria. Intro nezaujalo. Co bude dál?

Samozřejmě začínáte jako samozvaný hrdina, nějaký Edison Trent. Prachy jsou pro vás vším, dokonce víc, než život přítele, kterého kamsi odvážejí k lékařským výkonům. Zničili stanici Freeport 7 a s ní i vaše naděje na pořádný balík prachů. Smůla. Co teď budete dělat? No přece to, co se v této hře dělá pořád. Vydělávat prachy a kupovat lepší vybavení.

Freelancer je pro takové ty prostší a jednodušší povahy. Zatímco série ''X'' byla nesmírně složitá a zdlouhavá, Freelancer je jednoduchý na ovládání a bohatý na akce. NEDÁ SE OVLÁDAT JOYSTICKEM. Nenašel jsem žádný patch, který by toto umožňoval, což mě překvapuje, protože i stařičký Freespace se joystickem ovládat dal. Ale to jsem odbočil k nejspíš pro hráče nepodstatné věci. Ovládání Freelancera je prosté všech složitostí. Hra je udělána ve stylu vezmi misi, zabij, získej peníze, kup vylepšení. Až budeš dost silný, splň misi pro hlavní příběh. No opravdu perfektní. Svoboda, kterou autoři slibovali, se zúžila do neustále se opakujících prvků hry, jakéhosi dežavu/dežaví/deja-vu. Komu nevadí rutinní plnění misí, pro toho je Freelancer ten pravý.

Je Freelancer simulátor?

Freelancer je všechno, jenom ne simulátor. Není ani simulátorem kosmické lodi a ani simulátorem vesmíru. Jak by mohl simulovat kosmickou loď, když zde není přehled poškození lodi? Loď po zabrždění zastaví na místě jako nějaké auto. Žádná setrvačnost. Jednoduché arkádové ukazatele, které by se dobře vyjímaly na mobilu nebo na flashovské gamese, ale rozhodně ne u hry jako je Freelancer. O simulaci vesmíru nemůže být ani řeči. Je to podobně OMEZENÝ systém jako v sérii ''X'', možná od sebe navzájem opisovali. Ve hře existuje LIMITOVANÝ počet hvězdných systémů, HRA JE CELÁ OMEZENÁ. V rámci plnění hlavního příběhu se postupě seznámíte s většinou hvězdných systémů, které se ve hře nacházejí. Po splnění hlavní linie si můžete jen tak létat a plnit jednotvárné mise.Tedy opravdu fajn.

Lze přistávat na planetách?

Nóó, tak v tomhle udělali autoři Freelanceru menší pokrok. Planety jsou KULATÉ (v sérii X byly placaté). Planetu lze obletět a dokonce na ní přistát! Ovšem pozor, má to samozřejmě háček. Na planetě lze přistát pomocí jakéhosi přistávacího prstence, což v praxi znamená, že se přiblížíte k prstenci, kliknete na ikonu a ona se spustí video sekvence, která ukáže, jak krásně umíte přistávat na planetě. Stejný způsob přistávání ve Freelanceru se bohužel vztahuje úplně na všechno. Pokud se pokusíte vletět na planetu přirozeně mimo přistávací kruh, hra zabrblá něco o tom, že nemáte atmosférický štít a shoříte. Dokonalé.

Hra se mimo planety nedá ukládat. Občas hra uloží hru za vás. To je opravdu milé.

Souboje

Souboje s nepřátelskými loděmi mírně připomínají Descent Freespace. Bohužel pouze připomínají a z hlediska akce i dramatičnosti značně pokulhávají. Hra je špatně vybalancovaná z hlediska obtížnosti, a proto vám v rámci hlavní dějové linie je přihrávána neustále nějaká ta výpomoc (jakože NÁHODA) a nebo jsou vaši společníci v podstatě nesmrtelní, i když schytali množství smrtících zásahů. No prostě šílené.

Prostředí 3D

Prostor, ve kterém létáte se svou lodí se snaží být 3D. Bohužel planety v hvězdných soustavách jsou všechny tak velké i na velkou vzdálenost, že to vypadá, jakobyste létali v mikrohvězdné soustavě a ne v pokusu o simulaci hvězdné soustavy. Abych nezapomněl - na planetě nelze chodit, přesouváte se z místnosti do místnosti jako v nějaké archaické adventuře a pouze klikáte na volby ve stylu - chci mluvit s tím, chci jít do obchodu. Dokonalé vesmírné Quest for Glory, opravdu. Bohužel značně přitažené za vlasy a zvráceně nechutné.

Shrnutí

Mám s čím srovnávat. Descent Freespace 1/2, Frontier, Frontier First Encounters, X1, X2. Freelancer pro mě představuje obrovské zklamání. Aspirace na vesmírný simulátor dokonale selhala. Snaha se vyrovnat v akčnosti Freespace vyšla naprázdno. Série X alespoň vynikala 3D ekonomickou strategičností a obchodem. Tady nevyniká vůbec nic. Je to jakási nepovedená 3D arkáda. Kdybych mhouřil obě oči, tak bych řekl, dobré. Ale já již nechci mhouřit oči. Freelancer je špatný, špatný, špatný. Promrhaný potenciál dobrých programátorů na špatný scénář, chybné pojetí hry. Grafika to nemůže napravit. Grafika zastarává časem, ale duch hry trvá dál. Proto i v dnešní době množství hráčů paří nesmrtelné dosovky. Tato hra mezi nesmrtelné gamesy nikdy patřit nebude.

Hodnocení: 5/10 - průměr. Avšak nedokážu říct v čem. Možná průměr v Arkádě, podprůměr v simulátorech, lehký nadprůměr v 3D akčních vesmírných střílečkách. Jsem docela nasraný. Udělá někdo konečně tak dobrý simulátor jako byl Frontier nebo na to nikdo nemá?

Zkusit prohledat www.nakupto.cz na tuto hru.

05.11.2013,19:42

Názory čtenářů: