Celkem:559197
Tento rok:7403

Úvodní strana  Prohlížení článků  Recenze knihy: I. Jefremov: Mlhovina v Andromedě

Recenze knihy: I. Jefremov: Mlhovina v Andromedě

A zase ten Jefremov :-). Vynikající sovětský spisovatel vědeckofantastické literatury. Mlhovina v Andromedě předchází děj knihy Hodina Býka. Podle kritiky to je utopický román o ideální lidské společnosti. Je radost takový román číst. Každý člověk je kladnou postavou, neexistují války, nenávist, zločin je zcela vymýcen. Děj románu se odehrává ve dvou rovinách, jedna je výprava hvězdoletu Tantra, který uvízne na oběžnici neviditelné "železné hvězdy" třídy T. Druhá linie sleduje příběh lidí na Zemi, jejich komunikaci s jinými mimozemskými civilizacemi a starosti, které lidskou civilizaci provázejí i v takovém období utopie... Jsou to starosti o přežití lidstva a jeho rozvoj. O dosáhnutí další vývojové mety a poznání dříve nepoznaného.

Pro obyčejného obyvatele rozděleného a vyšinutého současného světa jako jsem třeba já, působí román jako balzám na duši. Stejně jako závěr Hodiny Býka, i zde se čtenáři na konci knihy nahrnou nedobrovolně slzy do očí, když si uvědomuje čemu všemu lidé čelí a ještě čelit budou. Smutek loučení a neodvratného osudu, stejně tak smutek z něčeho, co se již nezopakuje. Podobný smutek, jako když vám zemřou rodiče a vy víte, že je již nikdy nespatříte, nepromluvíte s nimi. Přesně tohle je vyjádření toho, co lze vycítit ze závěru knihy. Upřímné emoce.

Nevím, kde v sobě našel pan Jefremov sílu napsat takový překrásný a idylický román o možné budoucnosti lidstva, která se však každým dnem začíná vzdalovat a stává se opravdu utopií. Je to jako vpád neznámého dobra, které se postupně uloží do čtenářovi mysli a stane se důvěrně známým. Po přečtení knihy je čtenáři smutno z toho, že on v takové společnosti zdaleka nežije a pravděpodobně nikdy žít nebude. Čtenář si připadá jako opuštěný pozemšťan na despotické planetě Tormans. Bezradný čtenář zanechaný v éře rozděleného světa plného válek a vykořisťování.

Ano, tento román patřil k nejoblíbenějšího románům sovětského kosmonauta Jurije Gagarina.

Účinek knihy umocňuje fakt, že se Jefremov snažil držet dobových vývojových trendů. Některé technologie dokázal bravurně předpovědět, některé naopak podcenil (např. počítače a schopnosti zpracování informací). Většinu předpovězených vynálezů však ani dnešní lidstvo, 56 let po prvním vydání knihy, nezná. Navíc se naplňuje Jefremovova předpověď o vývoji a pádu rozděleného světa, která na lidstvo v posledních letech doléhá. Vyčerpání zdrojů, hrozba celosvětového jaderného konfliktu, hladomor, pandemie.

PS: Tento román patřil k nejoblíbenějším románům oficiálně prvního kosmonauta  Jurije Gagarina (SSSR).

Hodnocení Blogovníku: 10/10. Absolutní špička.

Zkusit prohledat www.nakupto.cz na tuto knihu zde.