Recenze filmu: Total Recall (2012)

Režie: Len Wiseman
Předloha: Philip Kindred Dick (kniha)
Scénář: Kurt Wimmer, James Vanderbilt, Mark Bomback
Kamera: Paul Cameron
Hudba: Harry Gregson-Williams
Hrají:
Colin Farrell, Kate Beckinsale, Jessica Biel, Bryan Cranston, Bokeem Woodbine, Bill Nighy, John Cho, Will Yun Lee, James McGowan, Michael Therriault, Currie Graham, Morgane Slemp, Ethan Hawke, Steve Byers, Kaitlyn Leeb

Nový Total Recall. Co si od něj můžeme slibovat? Zdá se, že to není Total Recall. Žádný Mars, ale Britská říše a Australská kolonie. Cestuje se skrz střed Země? Na začátku filmu je intenzivní blikání, které se pokouší vyvolat u diváka epileptický záchvat. U mě, alespoň prozatím, negativní. Stejně chaotický jako je tento začátek, se jeví celý nový Total Recall. Místo na efektivní hudbu, vsadil režisér na efektivní zvukové efekty. Koneckonců, není to u diváka jedno?

Na začátku filmu si kryju oči a čekám kdy to neskutečně debilní blikání pomine. Muž a žena mají pistole a zdrhají někam před ochrankou. Stále extrémně intenzivní blikání. Dvě minuty a dvacet devět sekund. Blikání úspěšně pokračuje. Neměli tento film raději nazvat Blikavá hrůza? Režisér evidentně miluje akční scény. Ve třetí minutě jsou protagonisté zády k sobě a jedou přímo na branku. Éééé tedy kulkami na zámek. Mohutná palba z kulometů jim duní za zády. Žená sténá hrůzou. Muž se tváří odhodlaně. Je tohle snad nástupce Arnolda? Muskulaturu tam nevidím. Záhadný a netečný výraz ve tváři taky ne. Film vypadá poměrně jasně. Bude to blikající masakr na divákovy oči.

Čtvrtá minuta. Stále střílejí z pistolí. Ještě jsem je neviděl měnit zásobníky. Asi to budou nějaké moderní zbraně. Supraenergetické.  A hele. Ochranka spustila šílenou dávku na 20 metrů a stejně nezasáhla. Žena křičí. Nebojte, nikdo není zraněn. Jedeme dál.

Z nějakého důvodu si ochranka mění zbraň na energetický paralyzér. Kde se v nich probudily ty humanoidní city? Muž je lapen a ochromen, žena se vzdaluje ze scény.

Huh. Děsivý začátek. Mám sto chutí nesledovat to dál. Může to být ještě horší? To je jediná otázka, která se mi vtírá na mysl. Protože jsem zvědavý, vydržím to blikavé mučení.

Další, co mě udivuje, jsou nevýrazní herci. Žádná psychologie. Žádná blondýna, která by soupeřila s brunetou. Žádná Sheron Stone. Promiňte, ta byla jen jedna... A ta hudba. Evidentně ji vynechali. Proč nedali dobrou zakázku nějakému skladateli? Že by už vymřeli? Nebo to nebylo "in"? Je to out of source? Out of moderna? Všichni ztratili oči a hudební sluch?

Jeden další z mnoha rozdílů tady je. Nástupkyně Sheron Stoneové intenzivně pracuje jako záchranářka. Je značně zmužatkovatělá, emancipovaná a tak nějak... chlapská. Muž mi oproti tomu připadá zženštilý. Žena má doma evidentně aktivitu a vztah řídí na sto procent. Narozdíl od Sheron Stone má nevýrazný make-up. Žádná zdůrazněná sexualita se nekoná. Je to, jakoby se líbali dva chlapi. Ona odchází do práce a vybízí partnera, aby se ještě prospal. Neuvěřitelné. Total Recall mínus 25 let a Total Recall dneška - to je nejen zcela odlišný scénář, ale i odlišná mentalita. To se tak moc ve společnosti změnilo? Už asi ano.

Žádné hnutí odporu. Teroristé. TERORISTÉ. Terorista Mathias a jeho vzpurnost. Dobré na tom je, že blikání ustalo a film se teď snaží tvářit normálně. Emancipovaná žena je v práci a chlápek (možná nástupce Hausera alias Douglese Quaida) popíjí nějaký blíže nespecifikovaný nápoj, zatímco jeho žena maká.

A hele. Chlápek Quaid (v rámci rasové rovnosti běloch) dopil nápoj, vyrazil do ulice, potkal se s černochem a zase do sebe lije další nápoj. Asi se mu bude chtít brzy na záchod :-). A málem bych zapomněl. Není tam žádný tlouštík. Většina herců má ideální tělesné proporce, tváře téměř dokonalé. Mám takovou obavu, že dnes by za herce Arnolda nepřijali - vypadal děsně neprůměrně. A Sheron - ta zase až příliš žensky. A to se přece nenosí. A herec s nadváhou, který hrál Harryho? Neprošel by výběrovým prvním kolem.

Ve dvanácté minutě se poprvé objevilo slovo "Mars". V jaké souvislosti? Možná budete překvapeni, ale v žádné. Nejen, že se hlavnímu hrdinovi o Marsu nejspíš nezdálo, protože to nebylo poznat (chyběla rudá barva a skafandry), ale absolutně žádný důvod k tomu, říct slovo "Mars" zatím nebylo. Asi si právě teď scénárista přečetl Dickovu starou předlohu a objevil tam slovo "Mars". Mars? Ano, hlavní hrdina přece musí říct, že by rád šel na výlet na Mars.

Tak a další věc. Šéfem dělňasů je černoch. Což mi nevadí, ale zase to ve mě evokuje dojem, že film chce být přehnaně vyvážený. Jo, a hlavní hrdina se chystá pracovat, ale ještě nevím, co hodlá dělat, protože zatím jenom kecá se svým kámošem černochem. A Cohegen je britský kancléř. Není to guvernér, ale kancléř. Odchýlení od knižní předlohy je tedy již značné.

Ale, už víme, co vlastně Quaid dělá. Tváří se, že svařuje nějaké syntetiky. Správně by měl držet mikropájku a pájet spoje nebo tištěné spoje. Ale ono se od toho holt musí jiskřit a navíc tam musí být hrozba zkratu při sváření spojů. Aby to bylo efektní.

Divné. Zatím jsem v tomto filmu neviděl ani jednoho blonďáka, ani jednu blondýnu.... Možná je vyhladila ta chemická válka, co vyhladila většinu lidstva, jak nám film nadějně prorokuje.

Černovlasí běloši hispánského typu se mi začínají plést. A to jsem si dřív říkal, že se mi pletou jen Asiati. Loren je podobná na Quaidovu kočku a šéf povstalců vypadá jako dvojče kancléře Cohena.

Hlavní hrdina si se svým "kámošem" Harrym vyrazili na chlastačku. Harry byl tak opilý, že se vůbec nepotácel, ale následně zkonstatoval, že půjde něco pozvracet. Paráda. Hodnotné herectví.

Ááách. Mutantka se třemi ňadry se objevila na planetě Zemi v 18té minutě. Trochu se předbíhají, hoši. Ale opisují poctivě.

Tak to je vtip dne. Ve firmě Rekall svítí svíčky a lampionky. Žádné zaměření na high-tech se nekoná. Žádné režisérské předpovídání budoucnosti jako před 25 lety. Ale sekretářka (černoška samozřejmě) byla opravdu sexy. Zatím jediná sexy-žena ve filmu. Nelakovala si nehty, ale měla opalescentní tetování na zádech. Přemlouvání Quaida (doufám, že se tak jmenuje, protože ho snad ve filmu takhle ještě nikdo neoslovil) zní, jakoby se ho snažili z Rekallu vyhnat.

Hm. Srážka s policií. Nechtěli mu ublížit, pouze zatknout, měl si dát ruce za hlavu, a náš milý hlavní hrdina je všechny pozabíjel... Tomu se říká vražedná nekorektnost.

Pokus napodobit Matrix - podobné honičky a skoky z baráku na barák. Občasné zpomalování kamery. Velice podobné trikové scény v bitkách. Více než na děj a mluvu je kladen důraz na akční scény.  A další postřeh. Žena nahání s pistolí v ruce milého Douglase docela dlouhou chvíli. Evidentně je silnější a schopnější než milý Douglas Quaid. Ve starém Recallu Arnold zpacifikoval ženu, protože byl jednoznačně lepší. V tomhle snímku má žena evidentně navrch.

Místo čipu z nosu si náš hrdina preparuje maxi čip z ruky, který se používá, kdybyste nevěděli, jako mobilní telefon.

Tak a zdá se, že manželka Quaida, Lori, je zmutovaná s šéfem agentů Richterem. Prostě je scénárista zmutoval dohromady :-). Zamíchal geny a nechal vzniknout tuto mutantku.

První plus. Zaujaly mě technologie:

- dálnice - jízda vozů na magnetických polštářích. Efektivní možnost sjezdu z dálnice. Možnost jet vozem jak na dálnici, tak pod dálnicí, stále na magnetickém polštáři.
- další skvělá věc - vůz s magnetickým pohonem, pokud má pod sebou vozidlo s jiným magnetickým pohonem, tak mu slouží jako polštář, který ubrzdí pád a volně padající vozidlo se nerozbije.
Ale mám takový pocit, že už jsem to v nějakém filmu viděl... Nevěřím, že by tvůrci filmu měli dostatečnou mozkovou kapacitu tohle vymyslet.

Konec filmu. Douglas Quaid odrovnal pět tisíc androidů. Osobně.

Uf, sláva.

Hodnocení Blogovníku: 1 bod z 10. Značně podprůměrný film, který by byl podprůměrný, i kdyby to byl originál a neopisoval z původního Total Recallu. A protože opisoval, plagiátoval a kradl (z Matrixu, z Hvězdných válek), dávám mu pouze jeden bod. Je to ubohost a značně nepovedený remake díla s Arnoldem, které zůstane nepřekonáno. Pokud bychom původní starý Total Recall označovali jako béčko, tak tenhle film je efko.

Tomuto filmu se raději vyhněte, ať si nepokazíte náladu.

13.07.2014,17:22