Úvod Hledání On-line hry On-line testy Předplatné Jak podpořit Blogovník Provozní podmínky Zásady ochrany osobních údajů
 



Návštěvy
Celkem:559286
Tento rok:7492
počítadlo ALAWARE.CZ

Úvodní strana  Prohlížení článků  Recenze: Navigace NAVITEL E500




Recenze: Navigace NAVITEL E500

Po 8 letech jsem s definitivní platností odepsal navigaci TomTom One XL. Ve své době jsem za toto zařízení dal cca 5600 Kč. Cena poměrně vysoká. A jak jsem byl s navigací spokojený? Jako první odešla po dvou letech autonabíječka. Následně po cca 4 letech přestala fungovat baterie, respektive udržela navigačku při plném nabití asi 5 minut. A nakonec odešel USB konektor, který se vychemlal. Třikrát se USB konektor přepajoval a já jsem proklínal výrobce, který odflákl USB konektor tak, že jej připájel na mikrokontakty přímo na desce. Každé připájení konektoru prodloužilo životnost této věci o pár měsíců. Zkoušel jsem to po zapájení zapatexovat (po vzoru mého kolegy, který mi s tím prve pomohl), ale ani patex nemohl zajistit dostatečnou pevnost této součástky. Katastrofa.

Na poslední objížďce, kde bylo nutno, abych se z jednoho konce MORAVSKÉ obce dostal na druhý konec, jsem musel objet cca 15 km objížďky až k jaderné elektrárně Dukovany (vskutku prozřetelně umístěné na kopci...), a následně se pokusil zapnout stařičkou navigačku TomTom One XL a ona na mě zmateně zamrkala zelenou ledkou.  Uvědomil jsem si, že usb konektor je opět vychemlaný. Za několik vteřin se zařízení definitivně odmlčelo a nechalo mě doslova a do písmene v rejži.

Nicméně, svou práci tato navigačka odvedla a díky procesu "oprav si svého šmejda sám" jsem prodloužil životnost na neuvěřitelných 8 let.



A nastal čas koupit si novou navigaci.

Vybíral jsem mezi TomTomem, Navitelem a MIO. Protože cítím lehkou naštvanost na TomToma, rozhodl jsem se, že tentokrát to bude navigace jiného výrobce. A vítězem výběru se stal NAVITEL E500. Levná navigace a uživateli hojně chválená.

Pokud porovnám parametry původního TomTom One XL a NAVITEL E500, vypadá situace nějak takto:

TomTom One XL(2008) versus NAVITEL E500(2016
Displej: 4.3" TFT                Displej: 5" TFT
480×272 bodů                480×272 bodů
64.000 barev                   65536 barev
dotykový displej               dotykový displej   
Procesor: 266 Mhz          Mstar MSB2531A 800 MHz, Cortex-A7
Paměť: 32 MB RAM.         128 MB DDR3
Slot pro SD kartu             microSDHC až 32 GB
interní úložiště: 1 GB        8 GB NandFlash
Bluetooth 2.0                   nemá
Li-Ion baterie 800 mAh     Li-Pol 950 mAh???
Hmotnost: 208 g.             méně jak 200 g???
čeština                             čeština
Operační systém: ???      WinCE 6.0
Reproduktor: ANO           ANO (8 ohm, 1,5 W)
traffic mess. chan: ???     NE

Společné vlastnosti:
3D nebo 2D denní i noční zobrazení.
Výběr tras – nejrychlejší, nejkratší, bez poplatků.
Navigace od domu k domu (podle popisných čísel).
Automatické přepočítání při opuštění trasy.
Obsahuje tisíce „Bodů zájmu“ (např. čerpací stanice, restaurace, hotely atd.).
Hlasitost zařízení se zvyšuje/snižuje s měnící se rychlostí vozu.

Po vybalení nové navigace NAVITEL E500 jsem si v rychlosti přečetl manuál a přístroj zapnul. Překvapilo mě, že i když stav baterie byl na displeji zobrazen jako plný, tak se navigace za cca 30 min. vybila. Po opětovném nabití přístroj vydržel v chodu déle než hodinu bez napájení. Jakmile však z ukazatele stavu baterie zmizí první obdélník, jde to s baterií poměrně rychle z kopce.



Během testování jsem narazil na zásadní problém. Nedokázal jsem zobrazit stiskem zeleného tlačítka (na displeji vlevo dole) hlavní menu. Tímto problémem jsem ztratil mnoho času. Proto jsem se rozhodl aktualizovat zařízení (verze SW 9.6.2475 -> 9.7.570), ale nakonec bez účinku na funkčnost. Zkoušel jsem tedy různé fígle, nakonec jsem to vzdal a napsal nasírací mail na podporu. Teprve při opětovném průzkumu jsem pochopil, že tlačítko je aktivní pouze 1 mm od dolního okraje. Takže jsem nehtem aktivoval hlavní menu, odtud jsem aktivoval kalibraci obrazovky a problém po kalibraci obrazovky byl opraven.



Pozitiva

+ v manuálu přesná specifikace zařízení
+ lze vybrat mužský nebo ženský hlas (Filip nebo Daniela), aniž by bylo potřeba do zařízení něco instalovat
+ velký a přehledný displej
+ jistota výběru voleb na dotykovém displeji
+ příjemný zvuk (asi vodní kapka) při aktivaci volby
+ ukazatel stavu baterie
+ rychlé navázání spojení se satelitem
+ led indikace nabíjení součástí přístroje (červená - nabíjení, modrá - nabito)
+ Windows 7 rozpoznaly zařízení po připojení přes USB
+ aktualizace zařízení přes PC je snadná (stáhnout Centrum aktualizací z www.navitel.cz a připojit zařízení přes USB)
+ po opětovném nabití baterie navigačka funguje bez napájení víc jak 60 minut a ubyl jen jeden čtvereček ze čtyř.
+ v levém sloupci lze některé pozice vyměnit za jiné funkce (např. procento stavu baterie).
+ originální uchycení v plastové konzoli, která má podobný systém úchytu pro hladkou plochu jako můj mlýnek na ořechy. Ten sice držet na stole moc nechce, ale třeba to tady bude jiné :-). Nicméně, už se mi nebude válet držák k navigačce v šupleti, ale takhle si můžu navigačku pěkně postavit třeba do police a vypadá to skutečně zajímavě.

Negativa

- nešťastně umístěné "power" tlačítko (na horní straně), lze jej snadno stisknout při chytnutí přístroje do ruky.
- nešikovně umístěný konektor pro napájení USB na levé straně přístroje. V autě je v Česku většinou na levé straně volant a kabel se zbytečně "motá" na straně řidiče.
- podle návodu se nelze dostat přes tlačítko vlevo dole na "hlavní menu", zobrazuje se pouze volba bodu.
- start zařízení trvá cca 50 s.
- velmi dlouhá doba aktualizace (dle rychlosti připojení 3 - 5 hodin) a potřeba cca 8 GB místa na pevném disku
- během připojení k počítači display přístroje svítí nepříjemně bíle s ikonou USB zařízení. Pokud trvá aktualizace 3-5 hodin, je to poměrně nepříjemné a navíc se zbytečně opotřebovává display.
- přístroj (zadní strana) se při nabíjení dost zahřívá, chybí kvalitní odvod tepla.
- pomalé kopírování aktualizací z PC na zařízení. Rychlost 1,4 MB/s ukazuje spíše na USB 1. Očekával bych rychlost na úrovni USB 2.
- po aktualizaci je třeba restartovat zařízení. To by nevadilo, ale proběhne cca 2 minutová reindexace map, což zdržuje. Tento úkon mohl být proveden v rámci aktualizace.
- navigačka je poměrně tenká a nedrží se v ruce tak dobře, jak starší TomTom. Může snadno vyklouznout při běžné manipulaci. Rozměrově je podobná chytrému mobilu. Doporučuji používat nějaké pouzdro pro přenos a v autě pořádně upevnit.

Testování v terénu

Navigačku jsem prozatím otestoval na 20 km trase. Zvuk mi připadal poněkud tišší, ale ušlo to. Instrukce jsem dostával přesné, vykreslování na displeji v pořádku. Kvalita srovnatelná se starším TomTomem.
Dnes bylo pořádné horko, navigačka se dobíjela a zároveň se činilo slunce. Byla pořádně rozpálená. Chtěl bych připomenout, že li-pol baterie má provozní teplotu od 0 do 60 stupňů celsia. A kdo ví, co může taková baterie udělat při větším záhřevu? Prásk! :-) Takže pozor na to. Na internetu se mi nepodařilo dohledat nebezpečnou teplotní hranici. Lze předpokládat, že do 65 stupňů by provoz mohla baterie teoreticky vydržet.

Závěrem

V tuto chvíli jsem s novou navigací spokojený. Byla rozhodně levnější, než-li navigace předchozí, cena 2300 je poloviční a možná i třetinová vzhledem k inflaci a reálné hodnotě koruny v roce 2008.

Hodnocení Blogovník.cz: 7 bodů/10. Pokud se uživatel dostane přes chyták se zeleným tlačítkem, získá spolehlivého pomocníka a přitom levného. Ještě je otázka, zda vydrží alespoň 5 let fungovat bez závady. Víc od něj za tu cenu nežádám.


A na úplný závěr ještě odpověď na tradiční otázku majitelů chytrých telefonů s navigací, proč jsem si proboha opět nekoupil chytrý telefon s navigací?
Ano, je třeba dodat, že si libuji v používání hloupého telefonu Nokia se Symbianem. Připadám si s ním trochu bezpečněji, dále se mi líbí jeho malé rozměry a také mám rád, když každý přístroj dělá jednu věc a dobře. Pokud bych vlastnil chytrý telefon s multi-funkcemi a ten se mi rozsypal, asi by mě to mrzelo. Dále je potřeba vzít v potaz, že navigačka je prakticky bezúdržbové zařízení (pokud pomineme trable se zeleným tlačítkem), kdežto o chytrý telefon se musíte neustále starat, něco instalovat, odinstalovávat, zajímat se o blázniviny v Androidu, o zabezpečení telefonu, o antispamovou ochranu, antivirovou ochranu a hlavně o stav baterie, která ve vytíženém chytrém telefonu dostává pořádně zabrat. Takže ne, dokud se budou vyrábět hloupé telefony a "hloupé" navigačky, dám přednost mít dva přístroje než přístroj jediný. Asi patřím do muzea. :-)

Zdroj:
názor a zkušenosti autora
uživatelský manuál k zařízení
http://www.sunnysoft.cz/zbozi/135ZTT-028/tomtom-one-xl-vychodni-evropa-sd-karta-zapadni-evropa.html





22.06.2016,06:38
Počet čtenářů: 0





  Názory čtenářů:

Recenze: Navigace NAVITEL E500


Nejnovější příspěvky čtenářů:

Nejsou žádné příspěvky v diskusi.
název a sídlo firmy: Josef Nádběla - ALAWARE IČ: 75811511,  sídlo: Moravská 617/18, Chropyně
Firma je zapsána do živnostenského rejstříku pod názvem 'Josef Nádběla', odkaz zde.
Jsme neplátci DPH.

Webový systém NÁDBĚLA WEB INFINITY 1.1.21D - Copyright Josef Nádběla - ALAWARE 2024 - Všechna práva vyhrazena.
CSS 3.0, PHP 5.4.20 STRICT (verze PHP na hostingu: 8.2.7), XHTML 1.0 Strict
Odladěno pro Internet Explorer 9-11; Mozilla Firefox 12-57; Opera 11,12; Google Chrome 20-34, Maxthon Cloud Browser v4.0.3.6000.
v