Celkem:559230
Tento rok:7436

Úvodní strana  Prohlížení článků  Recenze: WOW - World of Warcraft

Recenze: WOW - World of Warcraft

Údajně v tuto chvíli nejhranější onlinovka světa. Virtuální fantasy svět plný lidí, trpaslíků, orků, elfů a dalších zajímavých potvůrek a potvor, které jsou o to zajímavější, že za mnohými z nich stojí jejich pozemští avataři – hráči, kteří světem WOW žijí a někteří dokonce i umírají...

Rozsahem světa patří WOW k těm největším hrám, které jsem kdy dostal do ruky. Prozkoumání celého světa WOW nezabere dny, měsíce, ale roky. S přibývajícím množstvím různých patchů a v podstatě nové verze se čas hry protahuje na nekonečně dlouhou dobu. Dokud neomrzí. S množstvím hráčů tato hra patří k velmi přitažlivým kouskům jak pro mladé tak pro staré hráče.

Co WOW nabízí?

Můžete si zvolit s velké škály různých povolání jako je paladin, bojovník, mág, elf, kněz a další. Hrát lze za stranu dobra – Alianci nebo za stranu zla – Hordu. Obě strany se vzájemně nesnášejí a často proti sobě bojují na nejrůznějších kolbištích, ve městech, ve volné přírodě nebo ve speciálních arénách. Ve hře je množství úkolů, předmětů, kouzel, možností, které neustále s vývojem hry narůstají. Dungeonů je ve hře dost, jsou rozdělené dle náročnosti a jejich vyřešení dává hráčům kvalitní předměty, zbraně, brnění.

Hráči mohou ve světě WOW jezdit na koni, bizarních zvířatech, létat na ptácích, slengově litačácích. Šikovní inženýři si mohou sestrojit např. motorku a brázdit nekonečné pláně a lesy wowka na tomto stroji.

Jednoduše, když to shrnu, WOW je ta nejkomplexnější hra, co jsem kdy viděl. A z hlediska zvládnutí technologie on-line pecek nemá nic, co bych jí vytknul. Vynikající grafika, ucházející hudba, zájem mezi hráči, a proto žije i na českých serverech.

Přesto, možná protože je tak dokonalá, se časem omrzí a já se pokusím shrnout, proč tomu tak je.

- GLOBÁLNÍ VÝVOJ JE STATICKÝ – pokud se nenainstaluje do hry update, je vývoj války z hlediska exteriérů statický. Stále stejně pobořené hradby, stejné lodě, stejný ráz krajiny, nedají se kácet stromy, využívat při válčení stroje jako je např. Prak. Využití strojů je možné v některých hrách PVP. Jakoby tím chtěli vývojáři hry naznačit, kam se hra postupně bude z hlediska fyziky ubírat. Naneštěstí to zatím nefunguje v běžné hře.
- KOLEKTIVISTICKÉ POJETÍ HRY – individualismus hráčů je přísně potlačován. Hráči jsou nepřímo nucení sdružovat se do gild, zdolávat společně dungeony a respektovat mnohdy složitá pravidla a zákony serveru. V opačném případě jsou trestaní zákazy nebo nezískají kvalitní předměty. Ve hře existuje několik individualistických povolání (např. Hunter), ale stejně se bez pomoci ostatních hráčů na vyšším levelu příliš neobejdou. Někteří hráči to řeší tak, že hrají za více postav, které si vzájemně pomáhají. Děsivá a otřesná ztráta času.
- NUDNÉ ÚKOLY – úkoly se po čase stávají nudnými. Živost vývoje hry jako v Oblivionu se nekoná. Žádný epický děj, postupný vývoj války mezi Aliancí a Hordou. To rozhodně ve WOW nečekejte.
- CHYBÍ (duelová) MEGAARÉNA – ačkoli k tomu WOW přímo vybízí svým pojetím, chybí něco jako (nespeciální) megaaréna hrdinů pro každý level i s diváky a dramatickým průběhem boje, která by byla oficiálním kolbištěm mezi hráči ve stylu arény v Oblivionu i s odměnou pro absolutní vítěze. Aréna ve WOW je, ale bez diváků. Ostatní hráči jsou seznámeni s výsledky. Navíc aréna je opět postavená na tom, kdo má z hráčů lepší vybavení. Nezáleží na schopnostech, ale na výbavě. Mladý a herně neobratný desetiletý kluk může "vymastit" zkušeného dospělého hráče, pokud bude mít lepší výbavu.
- OHROMNÉ MNOŽSTVÍ POTVOR za každým rohem po čase umoří snad úplně každého hráče. Potvory se oživují po několika minutách a jejich nucená likvidace (kvůli expování na vyšší level nebo získávání věcí) je velice fádní. Často se o tyto "zdroje" vedou boje mezi hráči Aliance a Hordy.
- OMEZENÁ TAKTIKA BOJE – nelze zvedat štíty, efektně střílet z luku, využívat finesy soubojů na meče a s jinými zbraněmi. Souboje jsou jednotvárné a veškerá taktika spočívá v doplňování života, many, míře agresivity a hlavně v kvalitě zbroje či síle kouzel.
- NEDOTKUTELNOST VYŠŠÍCH LEVELŮ – hra je nastavená tak, že hráč o několik levelů menší (zpravidla o víc jak 10) nemá šanci hráče na vyšším levelu ani škrábnout. Což je katastrofa, a obecně to vyvolává frustraci a nutí to hráče k co nejrychlejšímu postupu v levelování vzhůru, takže se hra z 80 % zcvrkává na zběsilý závod v expení na vyšší levely. Z hráčů, kteří nejsou osmdesátky, se tak stávají ustrašení králíci prchající před mocnými nepřátelskými osmdesátkami, případně si musejí zapínat nedotknutelnost viz níže. Odtud vzniklo krásné přísloví hráčů wowka ''všichni se sejdeme na osmdesátce'', v nejvýše opatchované verzi na osmdesátpětce. Upřímně, nemožnost ublížit vyššímu levelu je iracionální a nelogické. Hra by neměla mít taková bizarní pravidla.
- AŽ PŘÍLIŠ MNOHO PROSTORU PRO LIDI – bohužel se projevují jejich charaktery, hráč nemá mnoho možností se individuálně ztotožnit se svou postavou, rolí ve WOW společnosti nebo s dějem, který je ve WOW totálně zamrzlý a ve výsledku WOW působí jako zakletý obraz bez konce. Tj. hra jako taková nenutí svou atmosférou hráče, aby respektovali dobový styl nebo styl daný hrou. Hráči se z tohoto důvodu chovají ve WOW jako v moderním světě, což ostatně vyústilo také v bizarní fakt, že se prohánějí po světě WOW na motorkách....
- AŽ PŘÍLIŠ MNOHO ONLINE NÁSTROJŮ pro komunikaci dělají z wowka pseudofantasy přetechnizovaný svět. Možná, kdyby se zakázaly rozhovory v rámci chatů a gild, bylo by WOW zajímavější. Pokud by spolu hráči mohli mluvit, jen když by byli sobě blízko jako v reálném světě. Barbar Conan také neměl mobilní telefon, a nemohl chatovat se svými kámoši na dálku.
- NEDOTKNUTELNOST HRÁČŮ – hráč si může zvolit sám, zda chce být pro nepřátelskou stranu napadnutelným cílem na svém území. Což vede k situacím, kdy se hráč vydá na výlet a narazí na protivníky, které nemůže napadnout a bojovat s nimi. Obdrží výsměch a případně ho ''virtuálními mobilními telefony'' napráskají silnějším kamarádům, kteří si hráče podají.
- SLABÉ STRÁŽE – stráže jsou obecně slabé a nedokáží ochránit slabší hráče v jejich mateřských městech před útoky maximálně vyexpovaných hráčů, respektive stačí i jeden hráč – nepřítel, aby vyhladil celou vesnici. Což je nereálné a přitažené za vlasy. Tato slabina hry je dána tím, že se s novým updaty hry zvyšuje level hráčů ze 75 na 80, a z 80 na 85, aniž by se adekvátně upravoval level stráží ve městech.
- UKRUTNÁ ČASOVÁ DÉLKA DUNGEONŮ – ani tak prostorově, jako spíš množstvím nepřátel jsou zamořeny dungeony. Zdolání jednoho dungeonu ve skupině průměrně zabere hráčům 3– 5 hodin, což je šílené. Počítejte s tím, že hodinu až dvě se bude skupina šikovat, domlouvat a nabírat členy, dalších pár hodin budete několikrát zkoušet štěstí v udolání dungeonu s tím, že pro některou věc musíte stejný dungeon absolvovat třeba stokrát.

Člověk by čekal od WOW spíš míň než víc. Větší skromnost, realističnost a více zábavy. Míň fádnosti. Ohromné bitvy mezi armádami aliance a Hordy. Využívání praků, lodí s děly, lítacích ptáků. Možnost bojovat na koni/lítačákovi. Možnost koupit si vlastní loď... Plavit se po moři.

Celkově mě WOW nejprve nadchnul, protože jsem to čekal horší. Později, když jsem pochopil principy WOW, tak mě zklamal. Hlavním cílem WOW není hráče bavit, ale připoutat ho a donutit platit, ať už svým časem nebo penězi.

Dávám WOW hodnocení 9/10, protože na onlinovku je to nejpropracovanější kousek, co jsem kdy viděl. Komerce se nezapře a nadbytek prostoru hráčům pro vzájemné se organizování přináší více zlé krve než dobrého pocitu.

26.08.2013,18:29

Názory čtenářů:

Recenze: WOW - World of Warcraft