Celkem:559244
Tento rok:7450

Úvodní strana  Prohlížení článků  Likvidace knih v knihovnách pokračuje

Likvidace knih v knihovnách pokračuje

Pár článků o knihovnách jsem už napsal. "Knihovny a čárový kód", "Proč ničíme knihovny?". Dostal jsem upozornění na výprodej knih v jedné knihovně, v této se knihy prodávají každý první čtvrtek v měsíci. Tak jsem tam šel.

Při příchodu k budově knihovny jsem si všimnul malého nenápadného nápisu "KRYT CO" (kryt civilní ochrany). To mě trochu potěšilo... Nápis moc nově nevypadal a kdo ví, jak to s tím krytem vlastně je. V sousedním okresním městě je v knihovně také kryt a je dimenzován, a to se podržte, PRO DVA LIDI. Asi Adama a Evu.

Knihy se samozřejmě prodávaly na nedůstojném místě - ve sklepě. Byla to malá místnost, ve které bylo asi 15 regálů s knihami  a spousta bedýnek také s knihami. Všechno na prodej. Byla snaha třídit knihy aspoň podle toho, jestli je to "beletrie" nebo "odborná" či "detektivky". Ovšem při praktické prohlídce knih jsem si zkonstatoval, že se tato snaha minula účinkem.

V místnosti byl nedýchatelný, dusný vzduch, jestli to vůbec byl vzduch. Děsné vedro a strašně málo místa. Byl jsem tam já, knihovnice, asi tři důchodkyně a několik velmi mladých děvčat ze školy. Děvčata (která beztak ztratí o knihy za pár let zájem) probírala s knihovnicí, jak je barbarské, když čtenáři vytrhávají listy z knihy, kterou si čtou. Škoda, že je nenapadl příměr, jak je barbarské nakládat s knihami právě takhle, jako to dělá knihovna, šoupnout je do sklepa a co se neprodá, to vyvézt do sběru papíru k likvidaci. To je jistě víc vytržených stránek, ne?

Důchodkyně se zaobíraly důležitou starostí, jak objevit knihy, které by je bavily, zabavily a ukrátily čas. Jedna důchodkyně se vyjádřila, že hledá pouze odbornou literaturu, protože se vzdělává. Prý se zajímá hlavně o jazyky. Nevím, jestli na stará kolena hodlá někam cestovat, tak velkou fantazii opravdu nemám, proč bych se měl ve věku cca 60+ učit cizí jazyky.

Jako obvykle jsem začal systematický průzkum, kdy jsem se soustředil na ryze odbornou literaturu pro případ apokalyptické krize se skutečnými znalostmi. Takové literatury je jako šafránu. Objevil jsem encyklopedii brouků, motýlů a potom jsem se soustředil na motivační zábavnou literaturu. Několik "conanovek" se mi šiklo. Objevil jsem knihy od Simaka, Lema, Arthura C. Clarka. Všechny ve vynikajícím stavu. Čím to budou nahrazovat? Novými výtisky a nebo to prostě nikdo nečte, tak se toho zbavují? Objevil jsem zajímavou knihu od Volodymyra Vladka: Potomci Skytů, která by mi mohla poodhalit něco víc ze slovanské historie.  Mezi knihami se hledalo těžce, protože v bedýnkách to bylo systémem "hala-bala" a v regálech byla neuvěřitelná spousta takového toho komunistického balastu. Prostě literatura smyšlených příběhů, kterou nikdo nečte, tiskly se toho stohy, učili jsme se o autorech ve škole, ale pro praktický život to nemá žádnou přidanou hodnotu. Ani jako literatura zábavy nebo pro odreagování. Řekl bych, že tentokrát byl poměr balastní literatura versus užitečná literatura jeden z největších, co jsem ve výprodeji knihoven viděl. Téměř jsem si začal říkat, že tuhle knihobuňku zlikvidovat nebude žádná škoda.

Po třiceti minutách ze mě lil pot a věděl jsem, že dál už to prostě nevydržím. Zaplatil jsem za zachráněné knihy mizerných pár korun a vydal se k domovu. Úlovek nic moc.

05.10.2017,21:41

Jméno/nick: