Úvod Hledání On-line hry On-line testy Předplatné Jak podpořit Blogovník Provozní podmínky Zásady ochrany osobních údajů
 



Návštěvy
Celkem:560831
Tento rok:9037
počítadlo ALAWARE.CZ

Úvodní strana  Prohlížení článků  Měříme SWR (poměr stojatých vln) v automobilu pro vysílačku CB




Měříme SWR (poměr stojatých vln) v automobilu pro vysílačku CB

Před nedávnem jsem si koupil magnetickou anténu určenou pro osobní automobily typu MAG-1345. Celková velikost (výška) antény je 35 cm, frekvenční rozsah 26 - 28 MHz, odpor 50 ohmů, max. příkon 30 W, udávané PSW 1.2:1. Hned na začátku bych chtěl doplnit, že podle některých borců je zkratka PSW pro antény čirý blud a mělo by se jednat o PSV a nebo SWR.

(zdroj zde:
http://www.ok2kkw.com/xyz/psv_psw_a_co_z_toho.htm)

Podraz číslo 1 = terminologie

Na úvod bych chtěl obecně sdělit, že pro začínajícího radioamatéristu je problém se v branži vyznat. Branže je zaplevelena množstvím zkratek, z nichž některé jsou zkratky bludné a matoucí. Dále se výrobci i obchodníci snaží kupujícího oblbnout udávanými parametry, které leckdy nemají s realitou naprosto nic společného.

Je to tedy bída. Vysvětlující slovník jsem vytvořil zde:
http://www.blogovnik.cz/radioamaterstvi-zakladni-pojmy-201604272143.php

U antény pro příjem nejsou rizika pro vysílačku žádná. Kromě značného rizika toho, že pokud si anténu necháte na svém osobním voze a někde zaparkujete, bude do 24 hodin čórnutá, jelikož se v naší kotlině krade jako ve strakárně. A když budete mít štěstí, tak bude čórnutá jen anténa, když štěstí budete mít méně, bude rozbité okénko, aby si dotyčný mohl vytáhnout anténu i s kabelem a když nebudete mít štěstí, zmizí s anténou i celé auto. I tohle je příznak "fungující" ekonomiky, protože kdyby ekonomika dobře fungovala, nízká životní úroveň by nenutila lidi krást. Pokud však chcete také vysílat, je nutno anténu "naladit" tak, aby nedocházelo k vyzáření části vysílacího výkonu zpět do vysílačky. Tento zpětný výkon by mohl (ale nemusí) poškodit vysílačku tak, že přestane mít schopnost vysílat, ale bude jen přijímat. Vysílačka bohužel není opatřena ochranou na vrácený výkon, i když by teoreticky mohla být, a já bych se moc divil, kdyby některá vůbec byla. I to je úděl zákazníka, koupit si něco, u čeho si nikdy nemůžete být jisti, že se díky uvolněnému konektoru (a např. ručně vyrobený PL konektor se může uvolnit/vytrhnout poměrně snadno) vysílačka odrovná a investice bude ZMAŘENA.

U magnetek pro automobily se běžně udává, že tyto není potřeba ladit. Nicméně MAG-1345 a obecně podobné typy obsahují ladící (a podotýkám, že provedením značně debilní, ale nemám trpělivost rozmazávat vývojovou práci příliš levného peona) šroubek na inbus. Tento inbus byl snad k anténě dokonce přiložen, což je jakási nonverbální výzva pro to, abyste si anténu po nákupu podle "virgule" naladili. Mě samotného zajímalo, jestli je opravdu nutno anténu ladit. Od magnetické antény pro automobil se očekává, že se přichytí na kovovou střechu auta, nebo prostě někam, kde je plocha cca metr x metr plechu, což slouží jako "protiváha".

Podraz číslo 2 = ukradli nám železo

Když jsem se pokoušel umístit magnetickou anténu doma na balkon, s nechutí jsem zjistil, že robusní zábradlí není magnetické. Stejně tak nejsou magnetické parapety, pochopitelně nejsou magnetická plastová okna, a tak jsem byl v háji, co se týká použití magnetické antény doma.

Zato auta se ještě (naštěstí) dělají z pravého železa bez idiotských příměsí, a tak stačí magnetku připlcnout na střechu a hotovo.

No... Hotovo možná, ale lze i vysílat?

Podraz číslo 3 = každou anténu je třeba ladit, jinak bude vysílačka v háji

Protože zhola nikomu a ničemu nevěřím, nevěřil jsem ani informaci, že magnetky se ladit nemusí. Koupil jsem měřící přístroj K-PO SWR POWER METER, kterým jsem hodlal změřit poměr stojatých vln, tedy vln, které se vrací do vysílačky a pokouší se ji zničit.

Přední strana SWR metru:


Zadní strana SWR metru s připojeným propojovacím kabelem PL samec/PL samec:



Tady bych se chtěl ještě zastavit u idiotských výrobců, kteří nemají sjednocený standard konektorů a tudíž máte konektory BNC, TNC, PL konektory a další balastní sračky, mezi kterými se musíte vyznat a pokoupit redukce. Navíc se rozlišují samičí konektory a samčí konektory. U prodávaného měřáku SAMOZŘEJMĚ nebylo uvedeno, s jakými konektory pracuje a na můj dotaz prodejce odpověděl, že samozřejmě s PL konektory. Takže jsem opět vyslal dotaz, jestli samice nebo samec a odpověď byla, že samozřejmě samice.

Tím to bylo vyřešené a já musel koupit redukci PL samice/TNC samec pro zapojení měřáku z propojovacího kabelu (PL samec) do vysílačky s konektorem TNC samice (ELIX 535). Ještě bych potřeboval připojit TNC anténu samec na redukci TNC samice/PL samice, ale zdá se, že takovou redukci přechytralé a překonektorované lidstvo ještě nevynalezlo, jelikož jsem ji nikde nevypátral. Takže jsem nakonec usoudil, že mi postačí TNC samice/PL samec, protože jsem byl totálně zmatený a neodmyslel jsem si propojovací kabel s měřákem, který v takovém případě nebudu potřebovat, ovšem, tím ztratím možnost pozicovat pendrek, protože se ano, jedná právě o měření pendreku, což by byl takový malý oříšek na dortíku.

Smršť konektorů:



Ale vraťme se zpět k měření antény MAG-1345.

Manuál k měřáku, který samozřejmě KLASICKY nedorazil, jelikož v balení nebyl, a tak jsem si cosi stáhnul z netu, hovoří jasně:

1. Propojte SWR metr s radiostanicí (konektor vstup RTX) a anténou (konektor vstup ANT).
2. Přepínač FWD/REF přepněte do polohy FWD a případně přepínač SWR/PWR přepněte do polohy SWR (pokud takový přepínač na přístroji je).
3. Zaklíčujte RDST a regulátorem CAL nastavte plnou výchylku ručky (poloha SET) a odklíčujte.


Tady bych se chtěl trochu zastavit nad ychtylem, který psal ten návod, protože jsem za boha nemohl zjistit, co to znamená slovo "zaklíčovat". Nejprve jsem přemýšlel o klíči. Potom jsem oběhl početnou rodinu, ale nikdo neměl tušáka, co to může znamenat "zaklíčovat" ve vztahu k vysílačce. Následně jsem se poptal mezi známými. NIC.

To mi tedy řekněte, jaký mimoň musel být ten jedinec, který psal ten návod. Mimoň, který žije ve svém vlastním světě, sdílí "lékařskou" terminologii, která je zhola nepřístupná začátečníkům a zejména začátečníkům samoukům.

Samozřejmě nejdem debil ani idiot a tak jsem vypátral, že "zaklíčovat" = tisknout tlačítko pro vysílání na vysílačce. Nicméně tento malý podraz ze strany mazáka už nikdy nezapomenu a kéž bych takového mazáka jednou dostal do ruky ve své branži a mohl mu namazat pusinku svou terminologií, kterou mu záměrně nepřeložím!

I toto byl vlastně důvod, proč jsem viz odkaz výše začal tvořit překladový slovník protože slova jako: zaklíčovat, DXman, Kávista, Unlisák a další mě na jednu stranu povznášejí, že je znám a ostatní je neznají, ale na druhou stranu nejsem uskřípnutý samec a chci se o znalosti podělit a tak mě štve, že se mi rozchází jazyk s mými bližními. Což se samozřejmě snažím napravovat v komunikaci dnes a denně a je to jeden z důvodů, proč se vyhýbám specializované terminologii a preferuji češtinu, byť tím riskuji, že v běžném hovoru nevypadám jako "znalec", nicméně za mě naštěstí většinou hovoří výsledky. A proč taková oběť? Protože jsem Čech a jsem na to hrdý.

Pokračujeme v návodu:

Takže stisknete vysílání a otočíte kolečkem CAL doprava, dokud nebude červená ručička na poloze SET.
4. Nyní přepněte přepínač do polohy REF, znovu stiskněte vysílací tlačítko. Na horní stupnici SWR odečtěte hodnotu SWR (poměr stojatých vln). Ideální hodnota je 1, ale v praxi se považuje za dobrou hodnota do 1,5. Pokud bude naměřen údaj větší jak 3, hrozí poškození konc. tranzistoru radiostanice.

Tady bych se chtěl opět nad tím idiotem, co psal ten návod, zastavit. Začal jsem testovat na kanálu 30. Ručička vystřelila jako šílená na hodnotu 10. Takže jsem si teoreticky mohl odrovnat vysílačku hned při prvním měření. Nechci být vulgární, a taky nebudu, protože imbecil je spisovné slovo pro určité typy lidí. V tomto případě se toto slovo vztahuje jak na výrobce, tak na ychtyla, který napsal ten návod, byť udělal dobrý skutek, protože s měřákem žádný návod nepřišel.

Po sérii pokusů jsem zjistil poměrně jednoduchou zákonitost. Poměr stojatých vln je nejnižší na nejnižší frekvenci. Když jsem začal kanálem č. 1, byl optimální něco přes jedna. Jakmile jsem stoupal po kanálech nahoru, velice brzy se přesáhlo číslo 3, což je nebezpečné pro vysílačku. Stačilo by tedy, kdyby ten ychtyl napsal, že se začíná měřit od kanálu č. 1 a postupuje se o jeden kanál nahoru. Je možné, že se na to dívám nesprávně, ale v tom případě prosím, aby mě někdo zkušenější usadil v diskusi.

5. Anténa se ladí délkou zářiče (přeložím - délkou antény) a to takto: pokud je SWR na 1. kanále horší než na 40., anténu je potřeba prodloužit a naopak.

Tady samozřejmě chápu, že když bude anténa příliš krátká, bylo by naopak lepší postupovat od nejvyššího kanálu. Proto je pro první měření vhodné anténu co nejvíc prodloužit, začít měřit od jedničky a postupně zkracovat. Kdyby to takto ychtyl napsal do návodu, bylo by to jasné úplně všem.

Závěr

Po sérii měření, zkracování antény, jsem zjistil, že nejlíp anténa pracuje na minimální poloze, tj. když "zářič" není vysunut, ale naopak zasunut téměř na doraz. V tomto případě je SWR optimální pro kanály 1 - 20, od kanálu 21 - 25 se pohybujeme mezi 2 - 2.5, což by měla vysílačka vydržet, naopak na kanálu 1 je to za JEDNA. Z toho bych si vyvozoval, že se anténa dá vyladit pro optimální sérii kanálu, např. od 10 do 30, ale nikdy se nedá vyladit pro všech 40 nebo nedejbože 80 kanálů. To od této antény nemůžeme čekat.

Holé neštěstí by tedy bylo, tuto anténu koupit, umístit na vůz a začít provozovat s nejdelším zářičem na kanálu 40. To by byl brzky konec vysílačky.

A ještě jedna důležitá poznámka. Na poměr stojatých vln nemá vliv, jestli je auto otevřené nebo zavřené. Ferit jsem nezkoušel, už se mi nechtělo, ale počítám, že ten odruší vysokofrekvenční rušení, ale s poměrem stojatých vln nemá co dělat.

Ferit:




Ale - co mělo vliv, je umístění antény na střeše. Překvapivě anténa dávala lepší poměr, když jsem ji umístil z pohledu řidiče u levého středového sloupku. Došlo k rozšíření kanálů až do 29 s tím, že nebylo překročeno 2.5. Jednalo se o vůz Škoda Fabia nebo-li Fóbie, který taky vymyslel nějaký... borec. Ale o tom zase někdy příště :-).

A hlavní herec tohoto štěku, magnetická anténa MAG-1345:



Zdroj:
http://www.ok2kkw.com/xyz/psv_psw_a_co_z_toho.htm
http://www.cbradio.cz/forum/read.php?11,9284,9284,quote=1
Návod SWR/W KV jednobudík, který jsem stáhnul kdoví odkud. Asi od nějakého doktora.





27.05.2017,08:53
Počet čtenářů: 0


 

Názory čtenářů: Měříme SWR (poměr stojatých vln) v automobilu pro vysílačku CB


Vložit názor Zobrazit celou diskusi


název a sídlo firmy: Josef Nádběla - ALAWARE IČ: 75811511,  sídlo: Moravská 617/18, Chropyně
Firma je zapsána do živnostenského rejstříku pod názvem 'Josef Nádběla', odkaz zde.
Jsme neplátci DPH.

Webový systém NÁDBĚLA WEB INFINITY 1.1.21D - Copyright Josef Nádběla - ALAWARE 2024 - Všechna práva vyhrazena.
CSS 3.0, PHP 5.4.20 STRICT (verze PHP na hostingu: 8.2.7), XHTML 1.0 Strict
Odladěno pro Internet Explorer 9-11; Mozilla Firefox 12-57; Opera 11,12; Google Chrome 20-34, Maxthon Cloud Browser v4.0.3.6000.
v